Komment

A nézettségi hadjárat áldozatai

2013. 04. 26. • Szerző: Gawain312
A nézettségi hadjárat áldozatai

A kereskedelmi televízió népszerű őrülete új mélységet ad a bulvár szó jelentésének. S bár az eredmény fokozza a jelenség nevetséges voltát, egy új faktor veszélyeit is magában rejti. A bűnügyi műsorok korábban sem voltak ismeretlenek hazánkban sem. Azonban eleddig a kulcsfontosságú bűnügyi részleteket – előrelátóan – nélkülözték a műsorokból.

 

Azonban a mai műsorok nem foglalkozva a következményekkel olyan részleteket is megosztanak az egyes bűnesetek kapcsán, ami alapján kis rálátással könnyedén modellezhető a bűncselekmény. Ez egy olyan világban, ahol a jó érzésű, legalábbis a törvénytelenséget elítélő emberek néznek csak tévét elfogadható, sőt kifejezetten hasznos lehetne, azonban a realitás talaján maradva belátható, hogy e műsor kiváló tájékozódási pontja lehet a bűncselekményekre hajlamot „élvezőknek”.
Okkal merül fel a kérdés, vajon miért közvetít a kereskedelmi csatorna ilyen, gyakran minden tekintetben cinikusan felelőtlen természetű műsorokat?
A jóindulatú megközelítés a fentebb részben kifejtett állítás szerint a tájékoztató jellegű, a külső szemlélő számára a nyomozási munkába betekintést engedő szándék ismeretek szerzése céljából. Ez mind szép és jó, ha ez nem hatna amúgy „befordult” és paranoid hajlamú társadalmunkra tűnet erősítőként.
A racionális megközelítés ezzel szemben az, hogy a probléma egy, a korunkra jellemző aberrációban keresendő. Ma a lét minimumán élők számára az hétköznapi élet munka, házi munka és alvás közt oszlik el (Az én definícióm a fejlett világhoz igazodik: a hazai minimálbérnél kétszer-háromszor többet keresők). Szabadidejük nem, vagy csak hasznosan eltölthetetlen mennyiségű lévén a televízió, a magazinok a bulvár felületei szolgáltatnak élménygyűjtési képességet.
Mára jellemző, hogy a „celebek” életét gyakran jobban ismerhetjük, mint bármely az életünkre komoly hatással bíró ember tevékenységét. A legmegdöbbentőbb azonban az, hogy nem az eredmények, sokkal inkább a stiklik, hibák és bűncselekmények érdeklik a nézőket, olvasókat a befogadó felet. Ennek miértje egy bizonyos, még befejezetlen kutatás szerint az ingerküszöb erősödése. A vizsgált alanyok jóval kevésbé képesek elismerés, pozitív ingerek érzése okán örömöt érezni, mint negatív ingerekre adott kárörömöt, megrökönyödést megélni. Ebből fakadóan egy ilyen természetű bűnügyi műsor kifejezett melegágyát jelenti szélsőséges ingereknek.
Azonban, bár a műsor veszélyesen sok információt ad át, egyben tájékozatlan emberek számára félreinformáló is lehet.
Exempli gratia: Az egyik műsorszámban egy aggódó szülő hisztérikusan követelte, hogy engedjék be egy lakásba, mert meggyőződése volt, hogy gyermeke ott tartózkodik. A valóság ezzel szemben az, hogy a szülő akkor sem hatolhat be egy lakásba a tulajdonos kifejezett hozzájárulása nélkül, ha erős a gyanúja, hogy gyermeke ott tartózkodik. Ellenkező esetben az ott lakó teljes joggal feljelentheti magánlaksértésért. A magánlaksértés tényszerűvé is vált – a műsorszámban ellenben szó nem esett erről – ráadásul teljesen értelmetlenül, hogy a gyermek konkrétan nem is volt ott, így az aggódó szülő meggyőző ok nélkül zavarta meg egy ott élő család nyugalmát.
Továbbá elég fura az a jelenség is, hogy keresetet módfelett túlzónak tartom egy több tízmilliós lakásban élő adminisztrátor esetén. Erre igen kicsi az esély.
Érdekes, hogy a közérdekű információk megosztása elsikkad, míg ellenben a bűnügy teljes jelentése gyakorlatilag a néző elé kerül.
Persze a kelendőség (nézettség, eladott lapszám) mindig fontos tényező lesz, azonban veszélyes játék ezért kritikus információkat közölni. Arra a kérdésre, hogy mi válthatta ki az emberekből a botrány morbid élvezetét, leginkább a zöldszemű szörnyet, az irigységet lehet megvádolni. Az ingerhiányos, a létért folytatott küzdelemmel telő életvitel (Magyarországon már népbetegség) mellett cseppet sem meglepő hogy irigykedve nézik a befordult keserű emberek a celeb nevű kisemlős álságos fényűzését, ám a stiklik a megszellőztetett piszkos dolgok felett érzett káröröm, a „lám az ő élete sem fenékig tejfel” kaján érzése kárpótlást jelenthet.
Ezek után egyetlen kérdés maradt, mikor jön el az élő bűncselekmény közvetítés ideje?

 


Szerző:
Gawain312
Gawain312
Budapest
Férfi
1985
Követem
A wild guess
A történetmondás jövője
Öt hangon - Pentatonix
Francia csavar - Az elismert Alföldi
Akikről nem beszélünk
Árulkodó kereső
The Piano Guys - A világ 7 csodája
Nyelv és diploma
Ponci a hős
Bábel-effektus
A gyilkosság illúziója - könyvajánló
Ayreon – The Human Equation
Villámcsapás – filmajánló
Hawking – Zseni a vásznon
Különleges alkalom
Neverwinter Online
Egyenjogúság? Kérdés?
A jó kalmár a világ jótevője - Kiállítás a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó ipari Múzeumban
Idegenek a városban
Nyugtalanító kétség
A divat új Püthiája?
The Piano Guys
Hiányos adatok
A nézettségi hadjárat áldozatai
A munka hálója
Crescendo
Hogyan lettem hiánycikk?
Parti Nagy Lajos – Fülkefor és vidéke - Belvárosi Színház
Logikai bukfenc
Tanulás és öröm
A végéről kezdve – Bródy János – Az Illés szekerén
Ámítástechnika mesterfokon
A diákokat lelövik, ugye?
Célok és módszerek – Soron kívül
Célok és módszerek – Második rész
Tabuk nélkül
Collateral – A halál záloga
Duncan Shelley – Az igazság napja
Órák - filmajánló
Célok és módszerek - Gondolatok a diákok tüntetéséhez
Gondolatok az Útravalóhoz Müller Péter „Az élet művészete” című előadása alapján
Bohumil Vurm: Európa titkos története
Démoszthenész másképpen - A király beszéde
Müller Péter: Útravaló - Könyvajánló
Munka és magánélet
A legdrágább kincs
A nevem Khan - Film ajánló
Churchill nyomában - könyvajánló

« Előző cikk
Következő cikk »
Hiányos adatokHiányos adatok
Nemrégiben Fodor Gábor a következő posztot osztotta meg Facebook oldalán. ...
Tűz ÉszakrólTűz Északról
Észak-Korea nem tud lőni, így gondolod ma? ...

Legnépszerűbb cikkek »
Panaszlevél a hotelnekPanaszlevél a hotelnek
Köszönöm, hogy ellátogathattam Hotelükbe! Élményekkel teli éjszakámért cserébe fogadják szeretettel építő kritikámat: ...

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése: