Kultúra/Kiállítás

Az alkotás szentélyei – avagy Világmodellek a négy fal között

2012. 12. 14. • Szerző: mira elina
Az alkotás szentélyei – avagy Világmodellek a négy fal között

Képzeljük el a 60’-70’-es évek legendásan fantasztikus művészi közegét Magyarországon. Kassák Lajos, az itthoni avantgarde legnagyobb doyenje már megalapozta, ránk hagyományozta a különböző ’izmusok’ forradalmi stílusújításait, Moholy-Nagy Lászlóval együtt.

 

Az őket követő második nagy nemzedék – élén a zseniális Erdély Miklóssal és sokoldalú Kondor Bélával – forradalmat robbantott ki a magyar képzőművészet, legfőképpen a konceptuális művészet terén. Egymást érték a lázító happeningek, rebellis kiállítások, underground megmozdulások. A legtermékenyebb időszakként tartja számon az utókor azóta is azokat az évtizedeket.
 
A Magyar Nemzeti Galéria merész kísérletet tett arra, hogy rendhagyó kiállítást szervezzen a fent említett Nagy Generáció mélyebb és rejtett rétegű bemutatására. A VilágmodellekMűtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig c. tárlat a művészek műtermét - mint ikonikus helyszínt – helyezi a tematika középpontjába.
Alkotni jó. Kell hozzá egy Művész elsősorban, majd inspiráció és ihlet, talentum és originalitás. És mindenekelőtt a megfelelő közeg. A tér, a műterem, ahol kibontakozhat a zseni, megszülethet a mű. A művész és műtermének viszonya, utóbbi helyzete, szerepe, világa sajátságos a művész életében. A tematikus kiállítás ennek a sajátságos viszonyrendszernek, illetve az alkotás színtereinek a magánvilágát mutatja be. Az időben behatárolt, termékeny és korszakújító/alkotó periódus a magyar közelmúltból kiragadott mikromiliőt térképezi fel, és híven tükrözi a társadalom művészi szegmensének szociálartisztikus életérzését.
 
 
Ha az alkotás folyamata misztérium, a műterem a szentély. Ahová beavatatlan be sem teheti a lábát. Falai között a Mircea Eliad-féle Szent és Profán egyaránt megtalálható, egymást koherensen kiegészítő dualitásban. Itt ugyanis funkciója van egy-egy véletlenül ott felejtett hétköznapi tárgynak ugyanúgy, mint a direkt módon megörökített kifejezési formák helyszíneinek. Akárcsak a mű, a terem is az alkotó képére formált világ, egy ’ars poetic-us’ ikonográfia. Gémes Péter padlástere például a görög művészet klasszikus formaképéből idéz. Minden műterem menedék és átjáró egyben. Jovánovics György fotoszobrász alkotóterében ennek a binaritásnak az enigmatikus jelentésrétegeit láthatjuk. Az alkotói színtér maga is egy kísérlet, bizonyság erre Schaár Erzsébet megosztott tere, antropomorf tükrözései.
 
 
Középiskolai tanulmányainkból talán még rémlik, hogy a XIX. századi művészek műtermei mintegy hermetikusan elzárt, tömegtől eltávolodott „elefántcsonttoronyként” funkcionáltak, a romantikus toposznak megfelelően. Magyarországon nagyon kevés a klasszikus értelemben vett alkotótér. A mi művészeink ’kvázi műtermekben’ működtek, hiszen a korlátozott lehetőségek miatt az alkotó folyamat leginkább a művésztelepeken vagy a főiskolák gyakorló termeiben, barkácsműhelyekben és tesztlaboratóriumokban zajlott, zajlódhatott.
 Mindazonáltal talán a legtalálóbb az a szentencia, hogy a műterem „életmű installáció és sorstörmelékek gyűjtőhelye”. Mindezeket a törmelékekből összeillesztett sorsokat láthatjuk a Világmodellek című kiállításon, a Magyar Nemzeti Galériában, egészen jövő tavaszig.
(Világmodellek – Műtermi kísérletek és dokumentumok Kondortól napjainkig. Magyar Nemzeti Galéria, 2012. november 30 – 2013. április 28.)

 


Szerző:
mira elina


0
Követem
Nem a víz az úr
80 nap alatt, körültáncolva a földet - Nemzeti Táncszínház
Mozgás, színház, erőszak - Bozsik Yvette: Minden ötödik órában
Valóra vált Szép remények - filmajánló
Leonce és Léna – színház és lakoma két részben
Holdújév Ázsiában – 2013: a Kígyó éve
A Gutenberg galaxis élt, él és élni fog – Szőke mocsár, kortárs kisregény és antológia
Meanwhile in Kansas, avagy pszichedelikus mélyrepülés Dorka tudatalattijába
Dredd 3D – a legmenőbb disztópikus szuperhős
Kortárskodások Günther Uecker-rel
A tökéletes mű – A nyomorultak - filmajánló
Az alkotás szentélyei – avagy Világmodellek a négy fal között
A Nagyszakállú havában; Kiállítás és csokoládé
Sinister a zsigerekben
Öt legenda – mínusz három
56 évvel 56 után
Demokrácia, vagy amit akartok...
Szavak, sztorik, szerepek - Lopott szavak
Cézanne, a retrográd rebellis
Cézanne másként

« Előző cikk
Következő cikk »
Szubjektív statisztikai kórkép - Szociális érzékenység és emberi jogi témákSzubjektív statisztikai kórkép - Szociális érzékenység
A világ különböző pontjain és országunkban is a társadalom perifériáján élőkről előszeretettel készítenek egyoldalú statisztikákat, ...
A kisfiú meg az oroszlánokA kisfiú meg az oroszlánok
Azoknak, akik kedvelik a Metro újság végén található apró képregény sorokat, ismerősen fog csengeni Kázmér és Huba bájos ...

Legnépszerűbb cikkek »
Rémisztetették már halálra? És tízszer egymás után?
Horrorszínház BudapestRémisztetették már halálra? És tízszer egymás után?Horrorszínház
Hölgyeim és Uraim! Minden kedves vendégét túláradó borzongással várja Európa legsokkolóbb rémületgyára, a budapesti horrorszínház! ...

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése: