Film

Collateral – A halál záloga

2013. 01. 07. • Szerző: Gawain312
Collateral – A halál záloga

Michael Mann munkásságát producerként a kilencvenes években ismertem meg az akkor már tíz éves Miami Vice sorozat révén. Munkája során az emberi kapcsolatok vizsgálatát helyezi – gyakran különleges – fókuszba speciális körülmények között.

 

Így van ez a Collateral című mozifilmjével is. Ezúttal is egyedi és komoly filmet sikerült készíteni, aminek rendezője is Mann volt. Ritka, hogy thriller műfajban ilyen egységes sztorit sikerül vászonra vinni. Egy bérgyilkos és egy taxisofőr sajátos és bizarr kalandja Los Angeles egy különösen nyugtalan éjszakáján.
Vincent (Tom Cruise) csak egy „átutazó” L.A.-ben. Higgadt, könnyed, mégis hideg. Stílusa, karizmatikussága a tökéletes állarc, ami mögött egy igazi szociopata szörnyeteg búvik meg. Az a közöny, cinizmus, amivel emberek életét kezeli vérfagyasztó. A bűntudat nyoma nélkül öl. Ez számára munka, semmi egyéb.
Max (Jamie Foxx), egy egyszerű szelíd taxisofőr. Egy szürke kis pont Los Angeles három és félmillió másik pontja között. Szakmájára nem jellemzően udvarias – ebben feltétlenül különbözik kollégáitól, felettesétől – és ravaszságát, városismeretét ennek szolgálatába hajtva az utasokat segíti. Az arra nyitott utasokkal szívesen beszélget, mint az irodájába siető ügyésznővel (Jada Pinkett Smith) is. Elég valószínűtlen, hogy egy olyan vadállat, mint Vincent épp az ő taxijába ül be. Márpedig ez történik. Max hamar rádöbben, hogy jóindulata ismét kijátszotta ellene a sorsot.
Rendkívül érdekes, hogy a gyámoltalanság és annak tudata, ha ellenszegül, nem éri meg a következő állomást, előbb tehetetlenné teszi, majd pedig felismerve az utolsó célpont felé való kötődését, hogyan ébred fel az a bizonyos felettes „én”.
Mann mesterien válogatja meg a dialógusok menetét. Vincent magabiztos, művelt, széles lexikális tudással (is) bíró férfi, míg Max egyszerű, kissé félszegen kommunikáló lény, ez mégsem írja le a bensőjüket. Az erkölcs kérdése köré épül szinte minden dialógus. S míg Vincent gúnyosan, és közönnyel nyilatkozik, Max személyében lezajlik mindaz a változás, amivel fel tudja építeni a félelme ellenére is cselekedni képes személyiséget.
A felvételek módja is szokatlan. az operatőr nem használt semmiféle állványzatot, kizárólag szabadkézi felvételeket láthatunk. A hatás nem marad el. Míg a 3D technológia új generációjánál már sokkal inkább a befelé húzó hatást erősítik (lásd A hobbit), addig Mann az egyszerűbb kamerakezeléssel teszi résztvevővé a nézőt, mintha mi néznénk az optikába.
Közben pedig – a Miami Vice-ra is jellemző módon – a legkülönfélébb zenei anyagokkal válnak videoklipszerűvé az egyes jelenetek.
És a végkifejlet épp oly valószínűtlen, mint az egész eseménysor. Agathón[1] után szabadon: a legvalószínűtlenebb esetek is hozzátartoznak a valószínűséghez. És Vincent, mint az emberi lét egyik legvalószínűtlenebb példája épp úgy vonul le a „színről”, ahogy élt. Ismeretlenül és üresen.
A dilemmák és a pörgős klisék mögé látni képes emberek számára igazi csemege.
 
Ha imádod a filmeket, és elsőként szeretnél további filmajánlóinkról értesülni, lájkold Facebook oldalunkat:

[1]Agathón: Arisztotelész Poétikájában hivatkozik rá, tragédiaíró.

 


Szerző:
Gawain312
Gawain312
Budapest
Férfi
1985
Követem
A wild guess
A történetmondás jövője
Öt hangon - Pentatonix
Francia csavar - Az elismert Alföldi
Akikről nem beszélünk
Árulkodó kereső
The Piano Guys - A világ 7 csodája
Nyelv és diploma
Ponci a hős
Bábel-effektus
A gyilkosság illúziója - könyvajánló
Ayreon – The Human Equation
Villámcsapás – filmajánló
Hawking – Zseni a vásznon
Különleges alkalom
Neverwinter Online
Egyenjogúság? Kérdés?
A jó kalmár a világ jótevője - Kiállítás a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó ipari Múzeumban
Idegenek a városban
Nyugtalanító kétség
A divat új Püthiája?
The Piano Guys
Hiányos adatok
A nézettségi hadjárat áldozatai
A munka hálója
Crescendo
Hogyan lettem hiánycikk?
Parti Nagy Lajos – Fülkefor és vidéke - Belvárosi Színház
Logikai bukfenc
Tanulás és öröm
A végéről kezdve – Bródy János – Az Illés szekerén
Ámítástechnika mesterfokon
A diákokat lelövik, ugye?
Célok és módszerek – Soron kívül
Célok és módszerek – Második rész
Tabuk nélkül
Collateral – A halál záloga
Duncan Shelley – Az igazság napja
Órák - filmajánló
Célok és módszerek - Gondolatok a diákok tüntetéséhez
Gondolatok az Útravalóhoz Müller Péter „Az élet művészete” című előadása alapján
Bohumil Vurm: Európa titkos története
Démoszthenész másképpen - A király beszéde
Müller Péter: Útravaló - Könyvajánló
Munka és magánélet
A legdrágább kincs
A nevem Khan - Film ajánló
Churchill nyomában - könyvajánló

« Előző cikk
Következő cikk »
Anna Karenina - Könyv a Színházban, Színház a FilmenAnna Karenina - Könyv a Színházban, Színház a Filmen
Magyarországon januárban kerül mozikba az Anna Karenina legújabb filmváltozata, immáron a harmincadik. Lehet még újat mondani ...
Carole Landis születésnapjáraCarole Landis születésnapjára
Január elsején nem csupán hazánk lánglelkű költője, Petőfi Sándor ünnepelné születése napjának évfordulóját, hanem a filmvilág ...

Legnépszerűbb cikkek »
Vámpíros film – Alkonyat fanoknak kötelezőVámpíros film – Alkonyat fanoknak kötelező
Mi is lehetne hálásabb feladat annál, mint amikor egy kasszasiker filmből paródiát készíthet valaki. Az Alkonyat filmek ...

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése: