Könyv

Leonyid Cipkin: Nyár Badenben

2012. 12. 26. • Szerző: Novecento
Leonyid Cipkin: Nyár Badenben

Egy történet, amiben megismerünk három utazót, két évszázadot, két Oroszországot, két könyvet, és két olvasót. Mindez egyetlen regényben, alig 140 oldalban.

Hogy ki a főszereplő? Még abban se lehetünk biztosak, hogy bele van írva a könyvbe.
A regény szólhatna csupán az idős Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkijről, aki kilátástalan anyagi helyzete elől menekülve elhagyja Oroszországot. A hatalmas orosz íróról, aki reménytelenül küzd epilepsziájával, és játékfüggőségével. A sokat szenvedett emberről, aki képtelen beilleszkedni a világba, retteg a megalázottságtól és a bukástól. De láthatnánk az eseményeket huszonöt évvel fiatalabb felesége szemszögéből is, aki mesébe illő szerelmet érez férje iránt, és minden nehézség ellenére is kitart mellette, sőt, néha úgy tűnik, ő tartja egyedül életben. De Leonyid Cipkin arról ír, amiről mások nem szoktak: az olvasásról.
Valamikor a hetvenes években egy vonat indul Moszkvából Leningrádba, rajta egy férfival, aki Anna Grigorjevna Dosztojevszkaja naplóját olvassa. Az ő fejébe költözünk bele mi, akik elkezdjük olvasni Cipkin művét. Elsőre zavarosnak, és követhetetlennek tűnhet az író stílusa, ám ha felismerjük benne önmagunkat, egészen érdekessé válik. Mert hogyan szoktunk olvasni? Követjük a sorokat, közben az agyunkban képeket festünk róluk, ám nagyon könnyen el is kalandozunk közben, és azon kapjuk magunkat, hogy csak bámulunk magunk elé, és nem is a könyvvel foglalkozunk. És a Nyár Badenben pontosan ezt követi. Akár egy mondaton belül is elkeveredhetünk egy teljesen másik témához, és lehet, hogy csak oldalakkal később érünk vissza a kiindulási ponthoz. Dosztojevszkij és neje Baden felé utazik, hogy megnyugvást és megoldást leljen, miközben egy férfi, majd száz évvel később egy teljesen másik Oroszországban olvas róluk. Nemcsak az évek választják el őket egymástól. A vonaton ülő olvasóra egy teljesen másik világ néz vissza a naplóból, ránk pedig, akik még negyven évvel később folyunk bele a történetbe, már három életet kell összehasonlítanunk. Igen, mi is a történet részévé válunk, és erre akkor döbbenünk rá igazán, amikor már mi magunk is elkalandozunk Cipkin szavai nyomán.
A könyv egy hihetetlen örvénye az olvasásnak. Anna Grigorjevna átéli, és leírja az eseményeket, miközben próbálja megérteni férje érzelmeit is. Cipkin átveszi és átértékeli mindazt, amit így olvasóként ebből megkap, és átadja nekünk, akik tovább boncolgatjuk, és elemezzük. Egy soha véget nem érő történet szereplői leszünk, és ez teszi a művet egyedülállóvá az irodalomtörténetben.


Szerző:
Novecento
Novecento
Veresegyház
Férfi
1993
Követem

« Előző cikk
Következő cikk »
A szürke ötven árnyalataA szürke ötven árnyalata
A sikerlisták tetején lévő könyv, melyet E L James írt nem éppen szokványos szerelmi történet. Sokan azért kezdik el olvasni, ...
Réti László: KaméleonRéti László: Kaméleon
Az utóbbi években rendkívüli népszerűségre tettek szert azok a televíziós sorozatok, amelyek a különböző rendőri egységek, ...

Legnépszerűbb cikkek »
Csók - egyperces novellaCsók - egyperces novella
Egymás szemébe néztek. Lezuhantak az esőcseppek, olyan lassan, mintha lassítva lenne az egész élet. És lassítva is volt ...

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése: