Kultúra/Kiállítás

Megvalósult, és megvalósulatlan álmok - Reklám kiállítás

2013. 03. 05. • Szerző: Silynt
Megvalósult, és megvalósulatlan álmok - Reklám kiállítás

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum március 1-én nyíló kiállításán egy szemet és lelket gyönyörködtető válogatással találkozhatunk Erdély István, Gönczi Gebhardt Tibor, Haranghy Jenő, Repcze János, Rottler István és Tuszkay Márton reklám terveiből és vázlataiból.

 

Ezek az alkotások eddig jobbára a raktárak polcain pihentek, kiállításon csak ritkán szerepelt egy-egy darab. Most először teszik közszemlére ezeket a mind reklám-, mind művészettörténeti szempontból figyelemre méltó műveket.  A XIX. század végén Magyarországon is teret hódító iparművészeti mozgalom hatására és a művészeti írók ösztönzésére egyre több művész kezdett plakátot és aprónyomtatványt tervezni. A kereskedelmi és kulturális reklámok iránt folyamatosan növekedő kereslet nyomán megszületett egy új, máig élő művészeti műfaj, az alkalmazott grafika. A reklámok tervezésével foglalkozó művészek eleinte továbbra is hangsúlyozták festőművész voltukat – teljes joggal, hiszen 1910-ig nem volt külön képzés alkalmazott grafikusok számára, így a tervezők első nemzedéke még akadémiát végzett. A magyar alkalmazott grafika a XX. század első évtizedében indult látványos fejlődésnek, és kivívta önálló helyét az iparművészetben. Fórumot és elismerést kapott hazai és külföldi kiállításokon, és hamar nemzetközi rangra emelkedett. A magas művészi és technikai színvonalat tehetséges művészegyéniségek biztosították. Az utánpótlásról, az új nemzedék tanításáról az Iparrajziskola, a Mintarajziskola és az Iparművészeti Iskola kiváló mestertanárai gondoskodtak. Mindemellett voltak rokon területekről érkezett, autodidakta grafikusok is. Az 1910-es évektől az alkotók többsége már nyomdákban vagy nagyobb kereskedelmi cégeknél, főállásban foglalkozott reklámok tervezésével.
Ezen a kiállításon több olyan nemzetközileg elismert márka plakátjait, terveit, mintáit láthatjuk, melyek szerves részét képezték gyermekkorunknak. Olyan ez, mint valami időutazás a közelmúltban, a Julius Meinl kávéval, a Frutti olvadó cukorkájával, az Abc sörrel, az Elida szappannal, a Dietzl pezsgővel, és a Nikotexel. Félelmetes látni, hogyan oldották meg azt kétkezi munkával egy rajzasztalon, hetek, sőt hónapok izzasztó munkájával, ami ma már csak egy gombnyomás a számítógépen. Mindazonáltal hátborzongatóan jó érzés belegondolni, hogy az akkori kreativitás, és lényeglátás sem szabott határt a győzni akarásnak, és azok az emberek, ott akkor még nem tudták, hogy egy szakmát hoznak létre, mégis világmárkák arculatát, profilját alkották meg.

 


Szerző:
Silynt
Balatonfenyves

1985
Követem

« Előző cikk
Következő cikk »
Négy kiállítás, csupa élmény - Utazás kiállítás 2013Négy kiállítás, csupa élmény - Utazás kiállítás 2013
Bár folyamatosan nő az interneten való szállásfoglalás, továbbra is népszerű a budapesti Utazás Kiállítás. Az idén 36. alkalommal ...
Hajmeresztő – avagy a talányos borzongás két felvonásban - JegyrendelésHajmeresztő – avagy a talányos borzongás két
Paul Pörtner Hajmeresztő című drámája a Turay Ida Színház előadásában.Bűnügyi játék két részben ...

Legnépszerűbb cikkek »
Rémisztetették már halálra? És tízszer egymás után?
Horrorszínház BudapestRémisztetették már halálra? És tízszer egymás után?Horrorszínház
Hölgyeim és Uraim! Minden kedves vendégét túláradó borzongással várja Európa legsokkolóbb rémületgyára, a budapesti horrorszínház! ...

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése: