Kislexikon

Aberráció

lásd leképezési hibák


Ablakhatás

Ha egy „rajtakapott” pillanatot szeretnénk megörökíteni, akkor használhatjuk. Ehhez szükséges hogy az előtér mintegy bekeretezze a képet. Így olyan hatást érhetünk el, mintha egy ablakból fényképeztünk volna, vagy lombok közül.


Abszorpciós szűrők

Olyan szűrők, melyek a sugárzás bizonyos tartományát nyelik el, ilyenek az UV- és hőszűrők


Absztrakt fénykép

Olyan nonfiguratív képek, amik elrugaszkodnak a valóság törvényszerűségeitől és a fizika összefüggéseitől. Elvont, nehezen értelmezhető képek.


Adaptáció

Azt a folyamatot nevezzük adaptációnak, mely során a szem alkalmazkodik a látótér fénysűrűségéhez és a színingerekhez. Emiatt vagyunk képesek látni rendkívül szélsőséges fényviszonyok között is. Az adaptáció ideje függ a kezdeti és az állandósult állapothoz tartozó fénymennyiségtől. Az éjszakai látás az adaptáció egyik szélsőséges esete, fél óra is eltelhet mire a szem maximális érzékenységét eléri. Fordított esetben ez az idő csupán néhány másodperc. Ez az oka annak is hogy a napfényre kilépve percekig is káprázhat a szemünk, de napsütötte utcáról egy sötét terembe belépve nem látunk.


Afokális rendszer

Végtelen nagy gyújtótávolságú optikai rendszer. A párhuzamosan beeső fénysugarak párhuzamosan is lépnek ki, nincs gyújtópontjuk. Ez objektív ezen beállításával éles, és erősen nagyított képet készíthetünk távoli tárgyakról.


Akkomodáció

Az emberi szem alkalmazkodása a közel- és távollátáshoz. A szemlencse izmai a gyújtótávolság változtatásával a foveára vetülő képet élesre állítják. Egészséges szemnél a legközelebbi pont amit még élesen érzékelhető körülbelül 25cm.


Alálátásos perspektíva

Enyhén felfelé döntve a gépet készítjük el a felvételt, ezzel kiemeljük a tárgy nagyságát, függőleges kiterjedését. Az előtér kisebb, a középtér és a háttér gyakran egybeolvad. A függőleges vonalak felfelé összefutókká válnak.


Alapobjektív

Közepes látószögű (45-50 fok) felvételi objektív. Képalkotása megfelel az emberi látásnak.


Alapszínek

A fényképezésben a három alapszín: A kék, a zöld és a vörös. Megkülönböztetünk még kiegészítő színeket, ezek a sárga, bíbor és a zöldeskék. Ezek a hozzájuk tartozó alapszíneket fehérré egészítik ki. Ezeknek a színes fényképezésben, de a színtanban is kiemelt szerepük van. A különböző hullámhosszú fényekre másként reagál az emberi szem, ez okozza a különböző színészleletet. Háromfajta érzékelő sejtet lehet megkülönböztetni, melyek érzékenysége a vörös, a zöld és a kék színeknél a legerősebb. Ezen színek kombinálásával a természetben fellelhető összes színt képesek vagyunk reprodukálni.


Amerikai éjszaka

Napsütéses időben , mélykék égbolt háttér megléte esetén a megfelelő szűrő alkalmazásával, esetleg alulexponálva a képet, az elkészült fotó éjszakai hatást kelt. Fekete-fehér felvételnél narancs vagy vörös színű szűrőt használjunk. Színes felvételnél többféle szűrőt is használhatunk.


Anasztigmát

Olyan optikai lencserendszer, mely kiküszöböli az asztigmatizmusnak nevezett leképezési hibát. Ez több lencséből áll, és nagy látószögben is éles leképezést ad. Ilyenek a nagy fényerejű objektívek, de manapság minden jó minőségű lencse anasztigmát.


Árnyékmentes világítás

Olyan szórt fényű megvilágítás, melyben sem önárnyék, sem egyéb vetett árnyék nem keletkezik. Világos felületű műtermekben, indirekt derítéssel a diffúz, árnyékmentes fényhatás könnyebben valósítható meg. Jellegzetes felhasználása a tárgy, és reklámfényképezésben.


Asztigmatizmus

Képalkotási hiba. A távoli tárgypontból kiinduló fénysugarak, a lencsén való áthaladás után a vízszintesen, és függőlegesen haladók nem egy képpont felé tartó fénykúpot, hanem úgynevezett Sturm-féle konoidot alkotnak.


Autofókusz

Segítségével a kép kézi beavatkozás nélkül automatikusan éles lesz. Rövidítése AF. A távolságmérő infravörös fényt és szenzort alkalmaz, vagy ultrahangot.


Beállítás

Többféle művelet megnevezésére használt kifejezés. Be kell állítani a fényképezőgépet (rekeszértéket és zársebességet például) valamint a tárgytávolságot. Be kell állítani a témát, hol és milyen elrendezésben jelenjenek meg a tárgyak és emberek a képen, milyen testtartást vegyenek fel a szereplők. Valamint a világítás beállítása mesterséges fényforrások használata esetén, megfelelő fényerősség és elhelyezés megtalálása.


Békaperspektíva

Olyan látószög, melynél talajszinthez közeli magasságból készítjük el a képet, ezzel extrém módon kiemelhetjük a téma nagyságát, függőleges kiterjedését.


Blende

Rekesz vagy rekeszérték. Az objektív fényáteresztő átmérőjét szabályozza. A rekeszek egymásra csúszó vékony fémlemezekből állnak. A blende ennek a lyuknak a méretét jelöli. A blendét angolul nevezik f/stop-nak (f/számnak). Blendét számokkal jelöljük, de itt a nagyobb szám kisebb blendét jelent. A nyílás mérete, vagyis a blende hatással van a mélységélességre. A legnagyobb mélységélességet a legkisebb blendével érhetjük el.


Camera Obscura

A fényképezőgép előfutára a camera obscura volt. Ez olyan "sötétkamra", amelynek egyik falába lyukat fúrtak. A lyukon keresztül a szemközti falra vetítődik a külvilág fordított, színes képe.


CCD

Az objektívbe érkező fényt elektronikus jelekké alakító eszköz, a digitális fényképezőgépek lelke. A CCD-n található képponton nagyságától függ a fényérzékenység, minél nagyobb, annál több fényt fog be. A színeket a 3 alapszínből állítja össze.


CompactFlash

Röviden CF. Az egyik legelterjedtebb memóriakártya. A leggyorsabb kártya olvasási sebessége 39 MB/s, legnagyobb változata 12GB-os. 2 fajtája van, Type I és II, vastagságukban különböznek egymástól.


Csúcsfény

Tárgy kis felületére irányított, a főfénynél erősebb fény, ha a tárgy egyes részleteit hangsúlyozni szeretnénk. A csúcsfényt spotlámpával állíthatjuk elő: Az izzólámpa mögött homorú tükör, fénye kemény világítást ad.


Dagerrotípia

Legelőször használt képrögzítési eljárás. Megalkotása Nicéphore Niépce és Louis Daguerre nevéhez kötődik. 1837-ben tízévnyi kísérletezés után sikerült előállítani az első dagerrotípiát, amit Daguerre 1839-ben szabadalmaztatott. (Niépce 1833-ban halt meg). Anyaga ezüstözött rézlemez volt, kezdetben az expozíciós idő elérte a 15-30 percet is.


Derítés

Erős árnyékok megszüntetésére, a főfénynél gyengébb megvilágítással. Cél hogy az árnyterjedelmet csökkentsük, de mégis részletgazdag, átrajzolt legyen. A főfény+derítőfény ideális aránya a derítőfényhez színes képeknél 2:1, fekete fehér képeknél 4:1. A derítéshez használhatunk derítőlámpát, derítőlapokat, vagy vakut is.


Derítőlap

Árnyékos részletek kiemelésére. Nagyobb méretű fehér, vagy például ezüst/arany színű, diffúz felületű lap. Többnyire a főfény sugarait veri vissza az árnyékos oldalra.


Digitális fényképező

Elektronikus érzékelő (CCD vagy CMOS) segítségével rögzíti a képeket, a fényjeleket elektronikus jelekké alakítva. A digitális adatokat processzorok továbbítják a memóriakártyára vagy egyéb adathordozóra.


Digitális Zoom

A középső képrészletet vágja ki és nagyítja fel, a felbontás megtartásával. Közelebb hozza a témát, de a kép részletessége csökken.


Direkt világítás

Olyan beállítás, melynél a fénysugarak közvetlenül érik a lefényképezendő témát.


Díszítőfény

A főtéma kiemelésére használjuk, vagy a téma egyes részleteinek hangsúlyozására. Tipikus példája a portrékészítésben az úgynevezett hajfény. Egy kompozíción belül többet is alkalmazhatunk.


Életkép

Mindennapi tevékenységek megörökítése, akár művészi szinten is. Lehetőleg észrevétlenül, a jelenség megzavarása nélkül fényképezzünk. Ehhez a legalkalmasabb a nagy fényerejű, mérsékelten hosszú gyújtótávolságú objektív.


Élfény

Olyan oldalirányú fókuszált megvilágítás, ami a témát a háttérből kiválasztva, annak körvonalait hangsúlyozza.


Előhívók

Azok az anyagok, amelyek a megvilágított ezüstsókat (ezüst-klorid, ezüst-bromid, ezüst-jodid) fémezüstté alakítják. Legtöbbször híg, vizes oldatban használják őket. Ezek általában benzolszármazékok. Pl. metol, hidrokinon, pirokatechin.


Enteriőr

Szobabelsőt vagy épületbelsőt ábrázoló fénykép. Megvilágítása: Mozgatott lámpás világítás (meszelés) vagy többszörös villantás (vakutapétázás)


EVF

Elektronikus kereső, kisméretű LCD kijelző.


Expozíció

A filmet vagy érzékelőt ért fényt mennyisége. A felvételi expozíciót a rekesz és az expozíciós idő (felvételi idő) értékével, vagy pedig az úgynevezett fényértékkel jellemezzük. Egyenletes fényviszonyoknál az expozíció két tényezőtől függ: a filmet vagy érzékelőt érő megvilágítás, és a megvilágítás hossza.


Expozíciós idő

A zár nyitvatartásának ideje, eddig éri a fény az objektíven keresztül a filmet vagy az érzékelőt. Szabványérték, duplázódik: ½, ¼, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000 stb.


Fényerő

Az objektív legnagyobb rekesznyílását nevezzük fényerőnek. Ez a gyújtótávolságtól és a lencserendszer teljes fényáteresztő felületének nagyságától függ. Annál nagyobb a fényereje egy objektívnek, minél kisebb rekeszszámmal jellemezhető. F=2>F=2,8


Flash memória

„Nem felejtő” adathordozó, mivel nincs szüksége külső szünetmentes áramforrásra. Bármikor újraírható.


Fluorit objektív

Olyan objektív, mely egyes lencsetagjai fluoritból készülnek. Jellemzője a kiváló képminőség, a nagy kontraszt és a természetes színvisszaadás a teljes zoomtartományban. Kiküszöböli a színhibákat.


Főfény

Az a domináns fényhatás, mely a jellemző világítást adja. Akkor használjuk, ha a téma térbeliségét akarjuk kiemelni árnyék létrehozásával. Részben vagy teljesen irányított fény. Beállítása általában a napállásoknak megfelelően történik, a természetes hatás érdekében


Fotócsendélet

Élettelen tárgyakat, esetleg virágokat, gyümölcsöket, zöldségeket ábrázoló kép, mely kompozíciója révén művészi mondanivaló kifejezésére törekszik. Gyakorolhatjuk a világítás megfelelő beállítását, fejleszthetjük a kompozíciós és kifejező készséget.


Fotómontázs

Több fénykép összeillesztése egy újabb, egységes képpé. Ehhez ollót és ragasztót, vagy fotótechnikai - napjainkban már digitális - eljárásokat alkalmazhatunk. A fotómontázs talán az egyetlen fotográfiai műfaj, amely a szabadjára engedett vizuális fantázia szürreális látványait képes láthatóvá varázsolni.


Fotósorozat

Valamely eseményt időrendi sorrendben ábrázoló fényképek összessége. Együttesen nagyobb hatást kell, hogy kiváltson, mintha a képeket külön néznénk, összefüggésekből képesek legyünk asszociálni az eseményekre.


Gain Up

Gyengén megvilágított képeknél használt digitális effekt, a fényességet akár nyolcszorosára is növelheti.


Gauss-objektív

Hajlított meniszkusz-lencsékből összeállított objektív. Kiküszöböli az asztigmiát és elnyomja az asztigmatikus különbségeket.


Gumiobjektív

Más szóval varioobjektív. Jellemzője a változtatható gyújtótávolság. A gyújtótávolság változtatásával változik az objektív látószöge, a képkivágás is.


Gyűrűsvaku

Villanócső, mely az objektívet gyűrű alakban fogja közre. Árnyékmentes, de lapos világítást ad. Használhatjuk derítőfénynek közeli felvételek esetében.


Hajfény

Portré-fényképezésnél, irányított jellegű díszítőfény.


Harmonikus színek

A színek harmonikus elhelyezése, összeállítása művészetnek számít. Egymás mellé helyezve őket megnyugtatóan hatnak, teljességérzetet keltenek. Általában akkor harmonikusak, ha keverésükkel semleges szürke jön létre. Ezt felhasználva kell komponálni a képet, ha a teljesség és megnyugvás érzetét szeretnénk kelteni. Harmonikusak a kővetkező színösszetételek
Sárga, narancssárga-barna, vörösbarna
Sárga, narancssárga-sötétszürke, fekete
Lilásvörös(bordó)-barna, narancsbarna
Zöldeskék(türkizkék)-okker, narancssárga
Lombzöld, krómzöld-okker, narancssárga stb…


Helyes expozíció

Elkészítéséhez alapvető fontosságú a megfelelő fényérzékenységű alapanyagok kiválasztása, gépek beállítása. A fényérzékenység figyelembevételével a fotózandó tárgy megvilágításának mérésével meghatározzuk a megfelelő rekesz és expozíciós idő értékeket. A jól exponált kép jellemzője, hogy az árnyékok és a csúcsfények is kellően átrajzoltak és részletgazdagok.


Hideg színek

Zöld, zöldeskék, kék, kékeslila, lila. Ezekkel a színekkel befolyásolhatjuk a hőfokérzetet. Általában hidegérzettel asszociálunk rájuk.


High-key

Erőteljesen, természetellenesen túlvilágított képet jelöl. Világos háttérrel és világos témáról készül. A kép néhány világos és középszürke tónusból, árnyékok nélkül épül fel.


Indirekt megvilágítás

Egy reflektáló felületről visszavert fény, ami minimális árnyékot vet, rendkívül lágy és egyenletes fényt biztosít.


ISO

A fényérzékeny felület érzékenységét adja meg. Minél nagyobb ez az érték, annál jobb felvétel készíthető gyengébb fényviszonyoknál is.


JPEG

Képtárolásra használt fájlformátum. Bár a tömörítés információveszteséggel jár, 16,7 millió színével rendkívül alkalmas színes képekhez. A file mérete akár 10-100X kisebb lehet. Továbbfejlesztése a JPEG2000.


Képpont

Másnéven pixel. A digitális képek legkisebb egysége, szögletes vagy kerek. Fényerősség és szín információkat tartalmaz.


Keretkereső

Másnéven sportkereső. Segítségével könnyen megtalálhatjuk, mi kerüljön a képre, és mi az, ami lemaradhat róla. Részei a kihajtható keret és a diopter. A korszerű keresőrendszerek az élesség beállítására vagy ellenőrzésére is lehetőséget adnak.


Kiegészítő színek

Komplementer színek. lásd. alapszínek


Kifutó kép

Azok a képek, melyeknek nincs szegélye. A kifutó kép túllóghat a végleges lap egy, két, három vagy akár négy élén is. Fényképnél akkor beszélünk kifutó képről, ha az kitölti a teljes formátumot.


Kontraszt

A kép világos és sötét részei közötti tónuskülönbség. A kontrasztvonalak adják a kép rajzát. A kontrasztérzet nem változik, ha a megvilágítás erősségén változtatunk. A kontrasztos világítás jól kiemeli a tárgyak térbeliségét, a főfény és a derítőfény aránya 3:1nél nagyobb kell legyen.


Leképezési hibák

Az egy tárgypontból kiinduló fénysugarak nem futnak össze egy pontban, a tárgysík képpontjai nem esnek egy síkba. Tökéletes leképezés nincs, az egyenes vonalak képe többé-kevésbé meggörbül.


Low key

A felvételen nincs, vagy alig látható világos részlet. „fekete a feketében”. A megvilágított fõ téma kontúrjait hangsúlyozza, a környezetét mély árnyékban hagyva.


Lux

A megvilágítás mértékegysége


Madárperspektíva

Erősen lefelé irányított látószögből készített kép, ami segít a térbeli eligazodásban. A képsík az ábrázolandó tárgy felé dől.


Megapixel

Körülbelül 1 millió képpontot jelent. A felbontó képesség mértékegysége. A több pixel élesebb és részletgazdagabb képet jelent. 1 megapixel nagyjából 1280 X 960 pixelből áll.


Meleg színek

Melegérzettel asszociálható színek, mint például a vörös és a narancs.


Mélységélesség

Az a tartomány, amelyen belül a fénykép részletei élesek. A mélységélesség függ a rekesznagyságtól, objektív gyújtótávolságától, valamint hogy a tárgy milyen messze helyezkedik el. A kép legélesebb része a fókuszpontnál van, érdemes a kiemelendő részletre irányítani.


Nagy fényerejű objektív

Az F=2,8-nál nagyobb fényerejű objektív.


Nagy látószögű objektív

Rövid gyújtótávolságú objektív. A szélesebb képkivágat miatt több információ elfér a képen. Épületfotónál, tájfotónál különösen hasznos.


Narancs szűrő

Fekete-fehér fényképezéshez. A saját színnek megfelelő árnyalatokat kivilágosítja, a komplementer színeket pedig sötétíti. Napfényes időben használják, az eget túlszűri, a felhőzet rajzát eltúlozza.


Normál objektív

Gyújtótávolsága nagyjából megegyezik a képátló méretével. 50 mm, 55 mm, 60 mm. Perspektíva szempontjából valósághű hatást kelt.


Objektív

A tárgyról valódi képet rajzoló optikai rendszer. Egy vagy több lencséből épül fel, vagy tükrökből és lencsékből áll. Működésében az emberi szemhez hasonlít. Fő jellemzői a gyújtótávolság és fényerő (beállítható legtágabb nyílás)


Optikai képstabilizátor

A kéz remegésének vagy a kamera bemozdulásának szűrésére szolgál. Algoritmus vagy egy, az optikába épített eszköz érzékeli a bemozdulást, és a lencseblokkot az elmozdulással ellentétes irányban mozdítja el. A fényérzékenységet megnöveli, ami képminőség romlással jár.


Optimális rekesz

Az a rekesznyílás mely a legjobb feloldást adja, F=5,6-8 tartományban.


Panoráma objektív

Nagy látószögű, táj fényképezésére alkalmas objektív.


Panorámafénykép

A környezetet horizontális irányban, nagy látószöggel ábrázolja. 100 foktól beszélünk panorámaképről. A képek egymáshoz illesztéséhez több könnyen kezelhető programot elérhetünk az interneten: Panorama Tools, Hugin, Autopano pro, The panorama factory.


Perspektíva

Eredeti jelentése: távlat. Azok a sajátosságok, melyek a tárgy térbeli kiterjedését érzékeltetik. Például a tárgyak párhuzamos egyeneseinek összefutása a kép síkjában. Az árnyék is nagyban hozzájárul a tárgy térbeliségének felismeréséhez. A közeli vagy távoli tárgyak életlensége is jelzi azok mélységi kiterjedését. Befolyásoló tényezők: Beállítás, háttér, előtér, világítás, árnyékok, gépállás, objektív gyújtótávolsága, a képkivágás és mélységélesség.


Rálátásos perspektíva

Enyhén lefelé döntött optikai tengellyel készített felvétel. Kiemeli a téma mélységbeli kiterjedését. A függőleges vonalak a képen felfelé széttartókká válnak.


Rekesz, fényrekesz

lásd. Blende


SD-kártya

Cserélhető flash-memóriakártya. Nagy mennyiségű video-audio és egyéb adat tárolására. Az SDHC kártyák kapacitása 32GB is lehet.


Sportfényképezés

Önálló műfajként a pillanatzár felfedezésétől és elterjedésétől tekinthetünk rá. A fényképezők mérete jelentősen csökkent, kezelhetőségük egyszerűsödött, az alapanyagok fényérzékenysége is jelentősen javult a XX század elejére. Ebben az időben terjedtek el igazán a versenysportok, sportegyesületek, egyletek alakulnak egymás után szerte a világon. A századforduló egyben a sajtófotó születésének ideje is, ezért a sportfotók többsége illusztrált sajtótermékekben jelenik meg.


Színhőmérséklet

Minden fényforrásra jellemző adat, mértékegysége a Kelvin. A látható tartományban kisugárzott energia hullámhossz szerinti eloszlására jellemző szám. Befolyásolja a hőérzetet és a koncentráló képességet is. Ezért kapcsoljuk a vöröshez a meleg, a kékhez a hideg érzetét.


Színszűrők

A színszűrők saját színüket átengedik, a spektrum többi hullámhosszát visszatartják, elnyelik. Vékony, átlátszó réteg az áthaladó fény összetételét, erősségét változtatja meg a fénysugarak irányának megváltoztatása nélkül.


Szürkeszűrő

Nincsenek hatással a kép színére, csak a fénymennyiségre. A fényt a blende segítségével csökkenthetjük. Ez azonban - különféle művészi szempontok miatt - nem mindig megengedhető. A blende zárásával megnő a mélységélesség, ez egyes esetekben zavaró lehet. Ilyenkor használjuk a szürkeszűrőket, amelyekből egyet általában be is építenek a kamera szűrői közé.


Teleobjektív

Nagy gyújtótávolságú objektív, távoli tárgyak fényképezésére. Jellemző a kis mélységélesség. Gyújtótávolsága nagyobb 50mm-nél. Műteremben portréfotózásra is használható, valamint sportfotózásra, alacsony torzítása miatt. Kis látószöge miatt nagyítja a tárgyakat.


UV szűrő

Az ultraibolya sugárzást szűri ki. Az égbolt kékjét mélyebb tónusúvá teszi, az előtte álló tárgyak kontúrvonalainak életlenségét megszünteti.


Vaku

Másnéven villanófény. Az exponálás ideje alatt rövid időre erős fénnyel (5500 Kelvin körüli színhőmérséklet, kb. megegyezik a Napéval) világítja meg a tárgyat vagy személyt. A manapság használatos örökvaku 20000 felvillanást is kibír, xenon gázzal működik.


Varioobjektív

lásd gumiobjektív


Vetítőobjektív

Nagy fényerejű, színhibamentes, egyszerű felépítésű, a fényereje nem változtatható.


Vörös szem

Vakufényképezésnél jelentkezik, az illető pupillái vérvörösnek látszanak. Akkor jelentkezik, ha a modell pontosan a lencsébe néz, gyengén bevilágított helyszínnél. A villanófény visszatükröződése okozza a szemfenék erekkel gazdagon átszőtt érhártyájáról. Elővillantással csökkenthető.


Vörös szűrő

Fekete-fehér fényképezéshez. Napfényes vagy kissé párás időben használható. A kék égboltot sötétre, szinte feketére színezi, a kontrasztot fokozza, az árnyékos részek alulexponálttá válnak, drámai hatást kölcsönöz. Távoli képeknél a párásságot szűri.


Zársebesség

A zársebesség megadja, hogy a zár mennyi ideig engedi a képet leképezni a filmre. A zársebességet a másodperc egy adott hányadosával jelzik. A 60-as zársebesség a másodperc 1/60-ad részét jelöli. A következők lehetnek: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 60, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, stb. A számsor egyes tagjai, a blendéhez hasonlóan kétszeres vagy fele akkora fényt jelentenek.


Zöld szűrő

Fekete-fehér képekhez. Napfényes időben használhatjuk, kiemeli a zöld környezetet, azok napsütöttebbnek tűnnek, a kék eget mérsékelten sötétíti.


Zoom objektív

lásd. gumiobjektív


Zoom vaku

Módosítható a kilépő fény szöge.


Wikipedia alapján