A 92. Oscar-gálára 2020. február 9-én került sor a Los Angeles-i Dolby Színházban helyi idő szerint 17:00 órától (hazai idő szerint február 10-én 02:00 órától). Meglehetősen szoros versenyfutásnak tűnt a legjobb film, hiszen 4 alkotás is legalább 10 jelölést kapott, a Jokeré lett a legtöbb, 11. A Journality.hu most is leadta tippjeit a 20 legfontosabb kategória győztesére, de előtte röviden tekintsük át azt a 12 filmet, melyek minimum 3 jelölést tudhatnak magukénak!

 

 

11 Oscar-jelölés:

Joker

 

Ismerik a viccet. „Nem értettem mit mondott a doktor úr, elmehetek, vagy elmebeteg?” Arthur (Joaquín Phoenix) azonban ezt egyáltalán nem találja mulatságosnak, pedig neki aztán értenie kéne a viccet, hiszen ez a munkája: bohóc. Az élete azonban cseppet sem móka és kacagás. Pont az ellenkezője. Folyamatosan kapja a pofonokat, és nem csak átvitt értelemben. Megverik, megrugdossák, porba tiporják, megalázzák, kinevetik, kihasználják. Egyszer pedig mindenkinél elpattan a húr… A főszereplő lélektani drámáját brutálisan letaglózó/felkavaró/felzaklató/megdöbbentő/lehúzó módon mutatja be (csak erős idegzetűeknek, 18-as karika nuku?!) Todd Phillips rendező, ami persze mit sem érne – a szerep kedvéért amúgy csontsoványra fogyó – Joaquín Phoenix nélkül, aki élete alakításával a férfi főszereplői díj egyértelmű várományosa (oddsz: 1,01). A díj Arthur első kényszeredett/zavarodott röhögőrohama/nevetőgörcse alkalmával gyakorlatilag simán odaadható Joaqin Phoenixnek! Mennyit kellett erre várnunk? Talán 10 percet sem… Erről ennyit.

 

10 Oscar-jelölés:

1917

 

Az 1914-18 közötti háborút jóval kevesebb film dolgozza fel, mint a II. világégést, íme pár ismertebb darab: Búcsú a fegyverektől, A dicsőség ösvényei, Arábiai Lawrence, Gallipoli, Nyugaton a helyzet változatlan, Flyboys – Égi lovagok, Hadak útján, stb. Az 1917 így igazi hiánypótló alkotás, ami valójában Ryan közlegény megmentése az I. világháborúban. Mindez igazi James Bondos körítéssel (Sam Mendes rendezte az utolsó 2 Bond-filmet, a Skyfallt és a Spectrét), már ami a zenei aláfestést (Thomas Newman) és az akciójeleneteket illeti, ez utóbbiakat pedig valami hihetetlen feszültség itatja át. A film egyik nagy érdekessége, hogy nagyon kevés vágással hozták létre, ami már önmagában is igazi technikai bravúr, hát még a gyönyörűen fényképezett (táj)képei. Peter Jackson szintén technikai bravúrok sorát felvonultató tavalyi dokumentumfilmje, az Akik már nem öregszenek meg brit veteránok története alapján, nagyapjának ajánlva készült. Most meg itt egy zseniális egészestés film az I. vh-ról, ahol ugyanilyen erős a családi kötelék, hiszen itt meg Sam Mendes nagyapjának történetei elevenednek meg a vásznon. Ez a sok kellemes összetevő így együtt pedig akár rendezői Oscart is érhet, amiből már van egy az angol úriembernek (Amerikai szépség).

 

10 Oscar-jelölés:

Az ír

 

Martin Scorsese (Aljas utcák, Nagymenők, Casino, New York bandái, A tégla) szerepel a legtöbbször a 101 gengszterfilm amit látnod kell, mielőtt meghalsz c. filmes antológia névjegyzékében. A gengszterfilmek pápájának újabb gyöngyszeme Az ír, ami 209 perces (!) játékidejével egyben a leghosszabb ilyen témájú filmje. Ebben a kategóriában talán csak a Volt egyszer egy Amerika veri (219 perc). Több idősíkon fut a cselekmény a régmúltban, a múltban, ill. a jelenben. Robert De Niro – akivel 1973-ban (46 éve!), az Aljas utcák c. filmben kezdődött kettejük kapcsolata -lubickol a bérgyilkos-főszerepben, de a másik két jómadár, Joe Pesci (vele a Nagymenőkben és a Casinóban brillírozott együtt De Niro) és Al Pacino (Rober de Niróval a Szemtől szembenben egymás ellen) is bőven hozzáteszi a magáét a New Yorkban tevékenykedő olasz maffia történetében. Jimmi Hoffa (Al Pacino) szerepeltetésével pedig erős politikai töltet teszi még érdekesebbé ezt az amúgy is nagyszabású maffiatörténetet, melynek ott a helye a polcon a többi témába vágó film mellett.

 

10 Oscar-jelölés:

Volt egyszer egy Hollywood

 

Trantino szerint 9. filmje, de amúgy a 10., ha a Kill Bill 1-2-t duplán számoljuk. A rendezőzseni továbbra is hiába üldözi a rendezői vagy legjobb filmért járó Oscart, ami már rég dukálna neki, így jobb híján be kellett érni két forgatókönyvért kapott szobrocskával (Ponyvaregény, Django elszabadul). Méltatlan. Most a Volt egyszer egy Hollywooddal jelentkezik, ami LA-be, az amerikai filmipar 1969-es évébe kalauzolja a nézőt. Mellé ajándékba kapjuk a hírhedt Manson-gyilkosságokat is, ami garancia a vérfürdőre… De nem ez a lényeg, hanem például az, hogy két zseniális színésznek szurkolhatunk, Brad Pitt & Di Caprio dublőr & színész páratlan párosának, akik közül – nagy meglepetésre – előbbi viszi a prímet. Di Caprio meg már amúgy is vitte a prémet a Visszatérőben… Vagy említhetném a film fantasztikus hangulatát, a szokásos nagy Tarantinós beszélgetésekkel fűszerezve (a kislány és Di Caprio közötti a legnagyobb), és persze némi paradicsomszósszal és henteléssel a végén. A Volt egyszer egy Hollywood nálam a mester úr néhány utóbbi filmjét veri (Becstelen brigantyk, Aljas nyolcas, Halálbiztos?).

 

 

6 Oscar-jelölés:

Élősködők

 

A dél-koreai Bong Joon-ho alkotása a legjobb külföldi film-kategória legnagyobb esélyese, ehhez pedig meg sem kell néznünk az alkotást! Hogy miért? Hát csak azért, mert az Élősködőket a legjobb filmek közé is beválogatták, azaz a két díjból az egyik (tutira) jár(na) neki. Igazából nem is értem, hogy ezt a duplikációt minek csinálják az Akadémián. Tavaly a Romával volt ugyanez a helyzet. Volt egyáltalán valaha olyan, hogy egy film megnyerte mindkét említett kategóriát? Ha valaki tud ilyenről, az írja meg nekünk! A Roma 10 jelölésből 3-at váltott díjra (rendező, id. ny. film, operatőr), vajon az Élősködők is többszörös díjazott lesz (rendező, vágás, forgatókönyv, látvány) vagy be kell érnie eggyel? Már ha az Arany Pálmát nem számítjuk, amit már behúzott tavaly a cannes-i fesztiválon. A sztori nagyon is aktuális témát boncolgat, a gazdagok és szegények közötti egyre inkább mélyülő szakadékra hívja fel a figyelmet (ahogy a Joker is), mely nem csak Dél-Koreában, hanem a világ minden táján komoly problémát jelent. Lehet struccpolitikát folytatni, de ez akkor is valós gond és kész.

 

6 Oscar-jelölés:

Házassági történet

 

A film címét érdemes lenne Válási történetre cserélni. Abból is a rázósabb fajtával van dolgunk. Látszólag gördülékenyen indul – már amennyire egy válás könnyed lehet-, de aztán ahogy a két fél sérelmei fokozatosan felszínre kerülnek úgy durvul be egyre jobban a dolog. Adam Driver és Scarlett Johansson nagyszerű alakításának örvendhetünk (mindketten jelöltek a legjobb színész/színésznő díjra), a két felet képviselő válóperes ügyvédeknek már nem annyira (ezalatt természetesen csak a filmbeli viselkedésüket értem, mert Laura Dern jelölt a legjobb női mellékszereplő díjára), akik szépen összeugrasztják őket, ott meg már persze minden előrébb való, mint a másik. Nem valami szívderítő történet, de legalább fájdalmas és szomorúan tanulságos.

 

6 Oscar-jelölés:

Jojo Nyuszi

 

A nácizmus eszményének több, mint abszurd, avagy megrökönyítő (kinek hogy tetszik, vagy nem tetszik) tálalása Taika Waititi jóvoltából, ez kérem szépen a Jojo Nyuszi, melynek alapjául Christine Leunens: Cellába zárva c. regénye szolgált. Jó kis színészi alakításokkal van telepakolva: Scarlett Johansson ezért a szerepért is jelölt lett, de Sam Rockwell sem rossz, és a gyerkőcök is kitesznek magukért, miközben a rendező úr magát Hitlert alakítja. Bizarr, nemde? Egy német kisfiú, Jojo (Roman Griffin Davis) náci téveszméi jelentik a film alapját, amiből csak úgy dől a (fekete) humor. A film 6 jelölése (film, női melléksz., ad. forgatókönyv, vágás, látvány, jelmez) pedig azt jelenti, hogy az Akadémia tagjai vették a lapot, de természetesen tiszteletben kell tartanunk azokat is, akiknél esetleg kicsapja a biztosítékot.

 

6 Oscar-jelölés:

Kisasszonyok

 

Többször feldolgozták már Louisa May Alcott Kisasszonyok című könyvét, de a mostani talán a legígéretesebb mind közül. Ezt szem előtt tartva, az adaptált forgatókönyv díja máris zsebben, de a Kisasszonyok talán még ennél is többre hivatott. A rendező hölgy, Greta Gerwing Lady Birdje ugyanis a 2018-as gálán végül is csak jelölésekig jutott, abból viszont mindjárt 5-ig. Lehet, hogy idén kárpótolja őt a mélyen tisztelt Akadémia? Színészgárdája mindenesetre (most is) megtette a magáét: Saoirse Ronan (legjobb női főszereplő-jelölt), Timothée Chalamet, Emma Watson, Meryl Streep, Florence Pugh (legjobb női mellékszereplő-jelölt), Chris Cooper. Nem rossz felhozatal, ugye? A Charlie angyalai (remake-je után) után itt is négy hölgyemény, ill. az édesanyjukat is ideszámítva öt van összezárva. Vajon mi sül ki ebből? Garantálom, hogy az előbb említett filmnél biztosan több. Sokkal több.

 

4 Oscar-jelölés:

Az aszfalt királyai

 

Nagy gáz, kis szerencse. A Ford vs Ferrari / Le Mans ’66 néven futó munka (címváltoztatás minek kellett?) a két gépcsoda építéséről és versengéséről szól. A Neoton Família 220 felett c. slágerének dallamai csengenek a fülemben, de itt igazából a 7000-es fordulatszám (és felette) a kulcsszám. Emellett a csavarkulcs is fontos kelléke a filmnek, melyben parádés szereposztásnak tapsolhatunk, Cristian Bale (Ken Miles) és Matt Damon (Carroll Shelby) párosa fulladozik – persze jó értelemben – a benzingőzben a legendás Le Man-i verseny köré épülő moziban. A motorsport szerelmeseinek kihagyhatatlan, de a műértő közönségnek is erősen ajánlott, ami tele van ütős poénokkal, azt meg mindenki döntse el maga a végén, hogy vígjátékot vagy drámát látott e. A vizuális/audiális élmény mindenesetre fenomenális, tényleg mintha ott nyomnánk tövig a gázt az aszfaltcsíkon. A legjobb film és vágás mellett csak alkategóriákban kapott jelölést (hangkeverés, hangvágás) Az aszfal királyai, melyek közül inkább csak az utóbbi kettőben lehet valós sansza a szoborgyűjtésre. A moziból hazafelé pedig már csak arra kell vigyáznunk nehogy lemeszeljenek minket!

 

3 Oscar-jelölés:

A két pápa

 

A katolikus egyház pápaválasztása a (keresztény) világ egyik legjelentősebb eseménye. Így volt ez II. János Pál pápa 2005-ben bekövetkezett halála után is. A pápai cím két legesélyesebb jelöltje a német Joseph Ratzinger bíboros (Anthony Hopkins), illetőleg az argentin Jorge Mario Bergoglio bíboros (Jonathan Pryce) volt, az ő csatározásait, és különleges kapcsolatát eleveníti fel a Két pápa című film. A két főszereplő Oscar-jelölést kapott (Pryce – főszereplő, Hopkins – mellékszereplő), emellett a legjobb adaptált forgatókönyv díjára is esélyes a film. Mint az közismert, XVI. Benedek néven végül is előbbit választották meg pápának, aki aztán 2013-ban pont utóbbinak adta át a stafétabotot.

 

3 Oscar-jelölés:

Botrány

 

Szintén fontos problémát boncolgat a Botrány című alkotás, mely a 2017-ben induló Me-Too-mozgalom kirobbanását eleveníti fel. Rogers Ailes, a FOX News amerikai csatorna első emberének szexuális zaklatását teregeti ki előbb Gretchen Carlson (Nicole Kidman), majd sorban jönnek a többiek, Megyn Kelly (Charlize Theron), és Kayla Pospisil (Margot Robbie). A médiamogul végül csúnyán bele is bukik a három gráciával folytatott szélmalomharcba, akik úgy megszorongatják a mogyoróit, ahogy azt kell. Mert megérdemli. Azóta jól tudjuk, hogy megannyi hasonló botrány került felszínre (Hervey Winstein esetében robbant a legnagyobb bomba), de vajon hol van ennek a vége? Vajon még mennyi csontváz van a Me-Too-szekrényben? A háromból két színésznő kapott jelölést (Theron főszereplő, és Robbie mellékszereplő), és – talán ezt mindenki kitalálta – a legjobb smink.

 

3 Oscar-jelölés:

Star Wars – Skywalker kora

 

A harmadik trilógia befejező epizódja a Skywalker kora, de vajon egyben az egész Star Wars-saga lezárása lenne? Aligha. J. J. Abrams visszavette a stafétabotot az előző részt rendező Rian Johnsontól, így azoknak a rajongóknak – köztük vagyok én is – akiknek jobban tetszett a 2015-ös Ébredő erő, mint Az utolsó Jedik, azok talán kissé megnyugodhattak. Az Ébredő erő kapcsán anno azt írtam, hogy nem rossz, de annak forgatókönyve igencsak hajaz az Egy új reményére. A Skywalker korával viszont már kockáztatnia kellett Abramsnek… Ez – szerény véleményem szerint – be is jött neki, és azoknak a rajongóknak is akik kibírták, hogy nem nézik meg a film előzetesét (rajtam kívül volt ilyen?). Szóval bombasztikus felütéssel indul a film, amely emellett is számos parádés jelenettel bír, szóval az én fülem mellett nagy ívben elmennek az elégedetlenkedő hangok. Kérem a következő hármat! És ha már a hármas szám bűvöletében vagyunk. Filmzene, hangvágás, vizuális effekt, eme három kategóriában bizonyíthat a Skywalker kora.

 

 

Legjobb film

  • Az aszfalt királyai
  • Az ír
  • Jojo Nyuszi
  • Joker
  • Kisasszonyok
  • Élősködők
  • 1917
  • Volt egyszer egy… Hollywood
  • Házassági történet

Legjobb rendező

  • Martin Scorsese (Az ír)
  • Todd Phillips (Joker)
  • Sam Mendes (1917)
  • Quentin Tarantino (Volt egyszer egy… Hollywood)
  • Bong Joon-hoo (Élősködők)

Legjobb férfi főszereplő

  • Antonio Banderas (Fájdalom és dicsőség)
  • Leonardo DiCaprio (Volt egyszer egy… Hollywood)
  • Adam Driver (Házassági történet)
  • Joaquin Phoenix (Joker)
  • Jonathan Pryce (A két pápa)

Legjobb női főszereplő

  • Cynthia Enrivo (Harriet)
  • Scarlett Johansson (Házassági történet)
  • Saoirse Ronan (Kisasszonyok)
  • Charlize Theron (Botrány)
  • Renée Zellweger (Judy)

Legjobb férfi mellékszereplő

  • Tom Hanks (Egy kivételes barát)
  • Anthony Hopkins (A két pápa)
  • Al Pacino (Az ír)
  • Joe Pesci (Az ír)
  • Brad Pitt (Volt egyszer egy… Hollywood)

Legjobb női mellékszereplő

  • Kathy Bates (Richard Jewell balladája)
  • Laure Dern (Házassági történet)
  • Scarlett Johansson (Jojo Nyuszi)
  • Florence Pugh (Kisasszonyok)
  • Margot Robbie (Botrány)

Legjobb nemzetközi film

  • Corpus Christi (Lengyelország)
  • Honeyland (Észak-Macedónia)
  • Fájdalom és dicsőség (Spanyolország)
  • Élősködők (Dél-Korea)
  • Les Miserables (Franciaország)

Legjobb animációs film

  • Így neveld a sárkányodat 3.
  • Keresem a testem
  • A hiányzó láncszem
  • Klaus
  • Toy Story 4.

Legjobb adaptált forgatókönyv

  • Az ír (Steve Zaillian)
  • Joker (Todd Phillips és Scott Silver)
  • Jojo Nyuszi (Taika Waititi)
  • Kisasszonyok (Greta Gerwig)
  • A két pápa (Anthony McCarten)

Legjobb eredeti forgatókönyv

  • Tőrbe ejtve (Rian Johnson)
  • Házassági történet (Noah Baumbach)
  • 1917 (Sam Mendes és Krysty Wilson-Cairns)
  • Volt egyszer egy… Hollywood (Quentin Tarantino)
  • Élősködők (Bong Joon-ho és Han Jin Won)

Legjobb operatőri munka

  • Az ír (Rodrigo Prieto)
  • Joker (Lawrence Sher)
  • A világítótorony (Jarin Blaschke)
  • 1917 (Roger Deakins)
  • Volt egyszer egy… Hollywood (Robert Richardson)

Legjobb vágás

  • Jojo Nyuszi
  • Élősködők
  • Az aszfalt királyai
  • Joker
  • Az ír

Legjobb eredeti filmzene

  • Joker (Hildur Guðnadóttir)
  • Házassági történet (Randy Newman)
  • Kisasszonyok (Alexandre Desplat)
  • 1917 (Thomas Newman)
  • Star Wars: Skywalker kora (John Williams)

Legjobb eredeti betétdal

  • (I’m Gonna) Love Me Again (Rocketman)
  • I’m Standing With You (Breakthrough)
  • Into the Unknown (Jégvarázs 2.)
  • Stand Up (Harriet)
  • I Can’t Let You Throw Yourself Away (Toy Story 4.)

Legjobb vizuális effektus

  • Bosszúállók: Végjáték
  • Az ír
  • Az oroszlánkirály
  • 1917
  • Star Wars: Skywalker kora

Legjobb díszlet

  • Az ír
  • Jojo Nyuszi
  • 1917
  • Volt egyszer egy… Hollywood
  • Élősködők

Legjobb jelmez

  • Az ír
  • Jojo Nyuszi
  • Joker
  • Kisasszonyok
  • Volt egyszer egy… Hollywood

Legjobb smink és haj

  • Botrány
  • Demóna: A sötétség úrnője
  • Judy
  • Joker
  • 1917

Legjobb hangvágás

  • Az aszfalt királyai
  • Joker
  • 1917
  • Volt egyszer egy… Hollywood
  • Star Wars: Skywalker kora

Legjobb hangkeverés

  • Ad Astra
  • Az aszfalt királyai
  • Joker
  • 1917
  • Volt egyszer egy… Hollywood

 

11/20