Úgy történhetett, hogy az angol rendező, Pete Travis – akit bizony csak a 2012-es remake után fogunk jegyezni igazán – megnézte ezt a filmet, majd így szólt: „Na jól van, gyerekek, ne jópofizzunk itt.” – Aztán felkért egy nem igazán nagy, ám korrekt sztárt (Karl Urban, leginkább igen jóképű Éomer a Gyűrűk Urából) főhősnek, és készített egy alacsony költségvetésű, mondhatni kamara-akció-scifit.

És hogy mi az óriási szerencsénk? Az, hogy az Amerikában a vártnál kisebb sikert és kevesebb bevételt hozó premier után mégsem tartották be az ígéretüket a magyar forgalmazók, és nem csak DVD-n és Blu-Ray-en láthatjuk a Dredd újragondolást, hanem az őt megillető helyen, hatalmas vásznakon és ráadásul három dimenzióban. Ugyanis az elmúlt év(tized)ek legkorrektebb, legütősebb posztapokaliptikus szcénája született meg, méghozzá a nagy elődök után is dobogós marad. Ez a jövőkép a Mátrixénál humánusabb, a Terry Gilliam-féle 12 majomnál viszont jóval komorabb. Leginkább a legendás Blade Runner (Szárnyas fejvadász) bajlós és embertelenül elidegenített miliőjét idézi meg.

Dredd 3D komor és hihető jövőképet vizionál, és egy ultraerőszakos társadalmi berendezkedést mutat be. Az emberek többszázmilliós mega(lo)poliszokban vegetálnak, rettegve a bandáktól, fegyverektől és drogoktól. A rendre professzionálisra képzett járőrök vigyáznak, vagyis olyan  speciális rendfenntartók, akik a törvénykezés mindhárom alapját jogosultak gyakorolni  – vagyis bírók, esküdtek és ítéletvégrehajtók egy személyben.  (A gettók falanszter jellegű ábrázolása kiábrándítóan korrekt, ilyenekben fogunk élni hamarosan, vagyis fognak élni egzisztálni utódaink.) Ebben a nyomasztóan bűnös városban (lásd még: Sin City és Gotham!) razziázik a bíró, és különleges segítője, egy telapata mutáns, akinek a (beszélő) neve Cassandra. És itt most ki kell térni a negatív főhősre, és le kell szögezni, hogy női bűnöző karaktert így még nem találtak el. Mert bár Lena Headey már a Trónok harcában is ékesen bizonyította, hogy Cersei Lannisterként egy rohadék, de itt a pszichopata Ma-Ma bandavezérként igazi „bloody bitch”.

Mindenféle szempontból komolyabb adaptáció a Dredd 3D, kimondottan nyomasztó ’film noir’ hangulattal. Az új bíró pedig egy igazi 21. századi „Dirty Harry” (Clint Eastwood ikonikus Piszkos Harry-je), akinek nincs humora, talán csak valamiféle természetes iróniája, de az sem direkt, hanem csak úgy spontán kijön belőle. Talán legenda lesz az is, hogy a szereplőválogatáson, ahova elhívták Karl Urbant –aki egyébként Dredd képregény rajongó -, figyelmeztették arra, hogy a film alatt végig sisak lesz rajta, és nem fog látszani az arca. Ő erre így válaszolt: „Rendben, egyébként nem is vállalnám. (Utalván arra, hogy anno a nagy hollywood-i sztár, Stallone ezt sérelmezte, ezért az eredeti verziótól eltérően neki mutatták az arcát.)

Bizonyára éri majd olyan vád a filmet, hogy bődületesen sok erőszak van benne, mely valahogy mégsem billen át az öncélú hatásvadászat mezsgyéjére. Sőt, mi több, egyszerűen fenségesen fényképezett, és szinte esztétikailag a szép kategóriájába sorolható brutalitásokat látunk, ami ugye bizarrul hangzik, mégis így van. A történetbe szőtt újfajta drog, a „lassító” hatásmechanizmusa pazar lehetőséget ad arra, hogy a 3D-s mozi lehetőségeit maradéktalanul kihasználva mesteri jeleneteknek lehessünk szemtanúi, és mindezt a ’slow motion’ technikával! – és itt most SPOILER következik: a film csúcsjelenete az, ahogyan a bandavezér Ma-Ma az általa kifejlesztett és terített drog hatására impozáns lassított felvételen keresztül zuhan vagy 200 emeletnyit, és csapódik arccal a betonba. És bár – ismétlem – kis költségvetésű moziról beszélünk, a vizuális effektek terén szó nem érheti a ház elejét. A gyakorlatilag egy légtérbe (épület gigászi panel blokkjába) fényképezett film nagy része üldözés, mégis egy pillanatra sem lankasztja a figyelmet. A szórakoztató ipar más szegmenséből érkezett nézők pedig örömmel fedezhetik fel, hogy a Dredd húzósabb jelenetei a kultikus Doom computer játékra emlékeztetnek, vagyis annak sokak által vágyott, továbbfejlesztett, 3D-s verziójára.

Szót kell ejteni arról, hogy a Dredd eredetileg képregény hős, ráadásul angol (!!!), ami kifejezetten üdítően hat a Marvel és DC dömpingben. A második filmes feldolgozás tehát a folytatásért kiált, mert rengeteg jó történet lapul még az eredeti képregény füzetekben, melyeket a brit John Wagner és Carlos Ezquerra szerzőpáros álmodott papírra.

 

Dredd 3D (2012)

színes, magyarul beszélő, amerikai-angol-indiai sci-fi akciófilm

95 perc

Előzetes