A hattyúk tava Pjotr Iljics Csajkovszkij világhírű műve, ami egy operával keresztezett balett. A fiatal herceg szerelmes lesz Odette-be, a visszahúzódó, félénk, bátortalan, prűd és frigid fehér hattyúba. A bálra azonban nem ő, hanem Odilia érkezik egy fekete lovaggal, a lányban a herceg mégis Odette-et véli felismerni. A fekete lovag valójában az álruhába öltözött gonosz varázsló. A fekete hattyú tánca pont a fehér ellentéte: szenvedélyes, hódító, bátor, csábító és szexéhes, amivel Odilia teljesen behálózza a herceget. A herceg boldogsága határtalan, mert még mindig azt hiszi, hogy Odiliában szerelmét, Odette-et találta meg újra. Tüstént anyjához vezeti választottját, és esküt tesz a lovag előtt. Ekkor tűnik fel a háttérben Odette. A herceg csak most döbben rá, hogy becsapták. A lovag és Odilia gúnyos kacajjal hagyja el a termet. A hercegasszony udvaroncainak karjaiba ájul, a herceg kétségbeesve elrohan.

A Fekete Hattyúval Aronofsky modern köntösbe bújtatja az eredeti művet, amit ezzel picit újra is értelmez. A rendező korábbi filmjeiben (Rekviem egy álomért, A pankrátor) is kiválóan ábrázolta az emberi lélekben zajló veszedelmes csatározásokat, ami ebben a filmben már-már a tökéletesség határát súrolja.

Nina (Natalie Portman) a fiatal Balerina személy-iségének sorozat-os deformálódásai olyannyira kétségbeejtőek, amit bizony csak ritkán láthatunk ilyen tökéletesen ábrázolva. Az alkotásról emellett is csak és kizárólag szuperlatívuszokban érdemes beszélni. A film meghökkentő, letaglózó, döbbenetes és nagyon durva, elképesztő hatást gyakorolva a nézőre. Mivel a film elképesztően ügyesen lavírozik a dráma-thriller-horror-fantasy határmezsgyéjén, így erős idegzetűeknek ajánlott, érzésem szerint a 18-as karika is indokolt lenne. Azonban ez se tántorítson el senkit a film megtekintésétől, ami egyszerűen kihagyhatatlan, egy valóságos műremek, és nem utolsósorban egy film a balett kegyetlen világáról, ahol öldöklő harc folyik a főszerepekért, de még a háttértáncos pozíciókért is.

Aronofsky rendezése elsőosztályú, szép az operatőri munka, és a vágások is egytől-egyig nagyon ott vannak a szeren, gyakorlatilag mindegyik megérdemelné az Oscart. Ha ezekért valami okból kifolyólag mégsem járna díj, akkor legalább azért a fránya balettcipő viseléséért! Jujj, az mennyire fájhat! Már csak emiatt is megérdemli Natalie az Oscart.

 

Értékelés:

10/10

 

Fekete hattyú – Black Swan (2010)

Fsz.: Natalie Portman, Mila Kunis, Winona Rider, Vincent Cassel

R.: Darren Aronofsky

108 p.

 

A film mellé ajánlott:

  • Pjotr Iljics Csajkovszkij: Hattyúk tava (balett)
  • Franz Kafka: Az átváltozás
  • A pankrátor
  • Rekviem egy álomért

 

Díjak és jelölések:

  • Golden Globe díj (2011) – Legjobb színésznő: Natalie Portman
  • Oscar-díj (2011) – Legjobb film jelölés
  • Oscar-díj (2011) – Legjobb rendező jelölés: Darren Aronofsky
  • Oscar-díj (2011) – Legjobb színésznő: Natalie Portman
  • Oscar-díj (2011) – Legjobb operatőr jelölés
  • Oscar-díj (2011) – Legjobb vágás jelölés

Előzetes